måndag 29 juni 2009

TRACTORPULLING

...tittade jag på i lördags. Nej, det var inte mitt förslag. Men nu kan jag bocka av det på listan och är en erfarenhet rikare. Tillställningen höll till i Målilla och såvitt jag vet så har det varit Sveriges varmaste plats vid ett par tillfällen så halva syftet för min del vara att sitta och lapa sol. Så i stort sett var dagen helt okej!

Tractorpulling handlar alltså om traktorer som är supertrimmade och som på en bana på 100m ska dra en vagn med en tyngd på. Denna tyngd åker sakta framåt med följd att det blir tyngre och tyngre för traktorn att dra vagnen. Klarar man hela banan så gör man en s.k. "full pull" och är i final. Då blir det tyngre tyngd och den traktor som kommer längst vinner. Sen är det olika viktklasser och antal motorer och olika bränsle och så, men så insatt är jag inte :-) Tog lite bilder så ni ska få en uppfattning av vad det var för jippo jag var på.

Det lät en hel del så öronproppar rekomenderades!

Det är bra (tufft?) när det ryker.

En traktor med jet-motor. Lät som när ett flygplan startar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!