tisdag 22 september 2009

FRÅN FRÖ TILL FIASKO

Kommer ni ihåg inlägget om balkongen tidigt i somras? Jag minns i juni, förväntningarna och förhoppningarna på mina söta plantor jag drivit upp från frö. Det kan inte alltid bli som man tänkt sig, speciellt inte om man bor i en lägenhet, har 5 veckor semester men inte är hemma mer än ett par dagar av dem... (det var tur att jag hade fixat någon som kunde komma och vattna ett par gånger iaf). När vi kom hem var paprikan och en physalis totalt förstörd av ohyra. Den andra physalisen planterade jag om och tomaten var helt okej!

Balkongen i augusti

Nu när man är hemma får ju plantorna helt annan skötsel och tomaten har blommat som aldrig förr och det blir tomater i massor! Det är tur att sensommaren har varit så fin, så att tomaterna kan mogna. Några stycken goda tomater har det blivit hittills!


Tyvärr har physalisen inte riktigt blivit sig lik, trots att jag sprutat massor med såpavatten så "vann" ohyran och igår åkte plantan ut! Det tog emot när det fanns kvistar som såg ut såhär:

 

Och efter min balkongstädning är det bara tomatplantan kvar och nu hoppas jag att alla de gröna tomaterna hinner bli röda innan det blir för mycket höst!

Balkongen i september


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!